مسابقات برون مرزی؛ یک بام و دو هوا

یک بام و دو هوای مسابقات برون مرزی

 

مسابقات بیلیارد غرب آسیا از تاریخ نوزدهم دسامبر با حضور ۱۱ کشور در تمامی رشته ها در کشور بحرین در حال برگزاری است و تا ۲۷ دسامبر ادامه خواهد داشت.

همانطور که در تصویر برگرفته از اینستاگرام فدراسیون بحرین شاهد هستیم، نام ایران هم به عنوان تیم هایی که در این مسابقات حضور خواهند داشت، مشاهده می شود؛ اما در کمال ناباوری، مسابقات بدون حضور ایران در حال برگزاری است و هیچ نماینده ای از کشورمان حضور ندارد. مسابقات غرب آسیا همواره محلی برای کسب مدال برای کشورمان به شمار می رود و از آنجایی که طبق ادعای فدراسیون،کرسی نایب رئیسی فدراسیون غرب آسیا متعلق به ایران است، عدم حضور کشورمان بحث برانگیز است و در حالی که در انتخابات هیأت رئیسه غرب آسیا جواد البصری به عنوان نایب رئیس فدراسیون غرب آسیا انتخاب شده است، فدراسیون کشور ما کرسی نایب رئیسی را از آن خود دانسته و در بوق و کرنا نموده است.

در حالی که در انتخابات مجمع در کشور اردن هیچ نماینده ای از کشورمان حضور نداشته و البصری بر کرسی نایب رئیسی تکیه زده است، صرف نظر از این موضوع، مسابقات غرب آسیا در ادوار گذشته دستاوردهای خوبی برای کشورمان در زمینۀ کسب مدال داشته که فدراسیون با تکیه بر آن، کسب ۹۰ مدال را از افتخارات خود دانسته و در مجامع و اسناد ارئه شده به نهادهای بالا دستی به آن تأکید نموده است. حال این نکته به ذهن متبادر می گردد که چرا فدراسیون از خیر حضور در این مسابقات گذشته است؟

پر بیراه نیست، یکی از دلایل عدم اعزام نفرات به مسابقات، هزینۀ اعزام آنها می باشد. در جایی که طبق اساسنامۀ کنفدراسیون، هزینۀ تأمین داور نیز به عهدۀ فدراسیون اعزام کنندۀ داور می باشد. ولی در اغلب فراخوان ها به این موضوع گوشزد گردیده که هزینۀ اعزام، اسکان و غذا بر عهدۀ فرد اعزامی است.

از این رو با توجه به ورود سازمان بازرسی کل کشور در سال گذشته جهت بررسی عملکرد به ویژه مالی فدراسیون، به تبع آن، فدراسیون مبادرت به اخذ امضاء از نفرات اعزامی طی برگه هایی کرد که تأیید کنند هزینۀ اعزام آن نفرات را فدراسیون پرداخت نموده و به این نیز بسنده نکردند و ابراز می دارند که بازیکنان اعلام کنند که کلیۀ اعزام های قبلی نیز با هزینۀ فدراسیون بوده که این مسأله در اعزام قطر گریبانگیر آرمین محمودی گردیده و از آنجایی که آرمین محمودی شجاعانه از امضاء و تأیید این برگۀ کذب سر باز زده، موجبات محرومیت خویش را فراهم نموده است.

در چند سال گذشته به جزء نفراتی خاص، سایر بازیکنان و کلیۀ داوران با هزینه های شخصی به مسابقات اعزام شدند و فدراسیون فقط تشریفات اداری را انجام داده است. اما فدراسیون به دنبال سندسازی برای ارائه به مراجع ذی صلاح پرسشگر در این موارد است.

نکته ای دیگر، عدم حضور رئیس فدراسیون در رویدادهای خارجی طی چند دورۀ گذشته است که مسابقات جهانی و مجمع اردن از این دست هستند.

این عدم حضور این شائبه را القاء می کند که مشکلی بر سر حضور ایشان در خارج از کشور ایجاد شده است. حتی سرمربی تیم ملی نیز در مسابقات جهانی ترکیه غایب بوده و برای استقبال ملی پوشان، پس از بازگشتشان به فرودگاه مراجعه نموده است که جای بسی تأمل دارد.

به هر روی، مجموع اتفاقات چند ماه اخیر، نشانگر ضعف و بی برنامه گی و آشفتگی فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس است. در جایی که دیگر در مسابقات، آن علاقه و شوق در بازیکنان وجود ندارد. مسابقات هم با نهایت ضعف و سازماندهی برگزار می شود، کیفیت و کمیت سابق را شاهد نیستیم.

امیدوارم مسئولان ارشد وزارت ورزش و نهادهای نظارتی با نگاه کارشناسانه نسبت به امور هرچه سریع تر نسبت به اصلاح امور این فدراسیون اهتمام ورزیده و این ورزش های مفرح و دوست داشتنی را از ورطۀ اضمحلال خارج کنند.

نویسنده: فرهاد حق یاران

 

مسابقات برون مرزی

مسابقات برون مرزی

مطالب مشابه

کمیته ها (بیلیارد و یک سال دوری از آن (۲))

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *